About Me

My photo
Dengan izin Yang Maha Pemilik, satu bahagian yang amat kecil dalam dunia ini, telah aku punyakan untuk aku penuhi dengan segala perintah dan arahan dalam satu perjanjian untuk memenuhi kehidupan sebagai seorang Insan. Punya ikatan darah yang sama dengan 6 insan yang istimewa hasil perjanjian cinta hidup mati pasangan ZUANA.Justeru aku namakan blog ini Impianku Qaeid / MyDream Qaeid.. Sebagai tanda sempadan ingatan bahawa suatu masa dulu Areku pernah mempunyai angan Dan cita-cita cinta untuk menemukan Qaeid... Apa yang ada disini kadang tak sama dengan sebenarnya namun percayalah jujur aku perlu bertempat demi untuk menempah tempat istimewa di Dunia yang akan datang. Selamat Membaca.Wassalam

Friday, April 8, 2011

BW .... Cerita takut bercinta...




Hai blog...



Hari nie aku nak cerita lagi tentang satu kisah yang baru aku baca... dari seorang teman yang mengaku takut untuk bercinta kerana bimbang kecewa...



Teman aku nie tahun nie berumur 25thn... kalau aku dulu di waktu umur sepertinya... aku baru je bertunang ngan Abhi... hehehhee... tapi dia nie seriusly mengaku tak pernah bercinta dan takut bercinta kalau-kalau lelaki itu bukan jodohnya...



Well aku bagi tau ngan dia... pada pandangan aku kalau tak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya... kalau tak pernah nak berkawan macamana nak tahu cinta itu bagaimana.. hehehee... macam pakar cinta la pulok... tapi xtually memang betul apa.. kadang kita tak tahu berapa orang yang kita kena kenal sebelum menemui cinta sejati... aku sendiri jumpa ramai orang, "berkawan" ngan beberapa insan, bercinta (well ayat betulnya is mencuba2 cinta) dengan satu/dua teman... dan akhirnya hadir insan nie yang mana aku berkawan beberapa bulan pas tu bercinta beberapa bulan..(yang mana jumlah kedua-duanya kekira dalam masa setahun la).. pas tu bertunang setahun and then jadi teman hidup aku sampai la.. dan doa aku moga ia sampai bila-bila....



"Hai sekelian manusia, bertaqwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu, daripadanya pula Allah menciptakan pasangannya, dan dari keduanya dikembangkan laki-laki dan wanita-wanita yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah dengan (menggunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain; dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah sentiasa mengawasi kamu." (An-Nisa': 1)



hhhmmm moga hati teman aku tu terbuka untuk berkenalan dan berkawan ngan insan bernama lelaki.. dan semoga dia menemui cinta sejatinya... hehehehe..

well blog sebenarnya zaman sekarang nie blog bukan macam dedulu... kalau dulu orang pompuan agak kureng berkenan skit nak membujang lelama coz tak larat nak kena gosip ngan mak cik sebelah rumah... sekarang kalau girls lambat kawin maka dia akan dianggap seorang yang ada kerjaya... dan semestinya berjaya...



Tapi blog mereka ni cuma lambat kawin bukan nya tak mo kawin kan... ishkk... kalau adalah yang tak mo berkahwin.... hadith kat bawah ni i tujukan untuk u olls....



Rasulullah SAW pernah mengingatkan sesiapa yang berkemampuan tetapi enggan untuk berkahwin melalui sabdanya, "Kamu berkata begitu, ingatlah demi Allah sesungguhnya aku adalah orang yang paling takut kepada Allah dan yang paling taqwa kepada-Nya, tetapi aku berpuasa dan kadangkala tidak berpuasa; aku sembahyang dan aku tidur; dan juga kahwin dengan perempuan. Barangsiapa tidak suka dengan sunnahku, dia bukanlah pengikutku".



Jangan buat pasal... so istighfar dan cepat2 lah pasang niat untuk berkahwin... jodoh mungkin kita boleh kata sebagai urusan ALLAH tapi apapun kita kan tetap kena berusaha dalam mencari jodoh...



Usaha kita dalam mencari jodoh perlulah bersandarkan kepada iman dan diiringi dengan doa yang berpanjangan. Berdoalah banyak-banyak dengan bersungguh-sungguh kerana mengharapkan rahmat daripada Allah agar insan yang kita pilih itu dijodohkan dengan kita.

(dipetik dari artikel: Jodoh itu ketentuan Tuhan)



Jadi sebagai konklusinya... semoga ada semangat baru buat sahabat aku yang sorang tu... dan sebagai pedoman buat yang lain.. untuk yang belum menemukan jodoh.. carilah... buat yang telah menemuinya.. jagailah ia...



Sekian Blog....

Senyum... kerana ia mungkin menemukan anda dengan jodoh...







No comments:

Post a Comment

Tq for ur comment...
looking fwd to get back to you!
ka ja Smile...